Testujeme v praxi: Morelo Palace 88LE

Těžké rozhodování

Je lepší Morelo na podvozku Iveco Daily nebo Iveco Eurocargo? Zkusíme odpovědět v praktickém testu.

Morelo88_1

Jestliže bylo Morelo na podvozku Iveco Daily ve váhové třídě těsně nad sedm tun až dosud první volbou většiny zákazníků, nyní mu v podobě nového Iveco Eurocargo přibyla vážná konkurence, a to i přes cenu vyšší o přibližně 340 tisíc korun. Starší Iveco totiž nabízí automatickou převodovku (Agile) pouze ve slabší verzi (170 k), navíc i nejsilnějšímu Daily chybí proti Eurocargo celých 280 Nm točivého momentu. Automatická šestistupňová převodovka modelu Eurocargo je od výrobce ZF, čtyřválcový motor je bohatě dimenzovaný a s objemem 4,5 litru je o polovinu větší než motory u Daily. Podává tak slušné výkony 207 koní a maximální točivý moment 750 Nm při lehce nad 1 000 otáček.

Tolik hovoří tabulky. Vůz Morelo Palace 88 LE s novým čtyřválcem jsme však vzali na cestu do Normandie, na níž vyzkoušíme také praktickou stránku věci. Jak se chová vůz za pět a půl milionů korun?

Po nastartování máte ze zvuku motoru nejdříve dojem, že jste se ocitli na lodi. Když se ale dá velké Morelo do pohybu, změní se hluk motoru spíše v hluboké předení. Převodovka drží motor v rozsahu 1 000 až 1 500 otáček a řidič musí zasahovat ručně jen velmi zřídka – pokud již zasáhnout musí, pak to provádí zcela bez problémů pomocí velké páky na volantu, která slouží ještě dalším funkcím.

Morelo88_3

Ponechme stranou, že 7,5tunový vůz s výkonem 207 koní není žádný výkonový zázrak. Do běžného provozu je totiž motor zcela dostačující a nemá problém ukázat svou sílu. Ve stoupáních na dálnici nechá Morelo daleko za sebou téměř všechny další nákladní vozy. Provedení Daily s motorem o výkonu 205 koní se kvůli svému manku v točivém momentu chová méně suverénně.

Zajímat vás jistě bude také spotřeba. Při své velikosti – je to 3,58 metru vysoký, 2,40 metru široký a 9 metrů dlouhý automobil – se dá při klidné jízdě dosáhnout spotřeby kolem 17 litrů nafty na 100 kilometrů. To je vzhledem k velikosti vozu poměrně přijatelná hodnota. Nutno ale dodat, že na tutéž vzdálenost spotřebuje navíc také litr přísady Adblue k úpravě výfukových plynů, což znamená dalších minimálně 30 korun navíc.

Morelo88_2

Pozitivní je, že i na takto velké vozidlo si řidič zvykne již po několika málo kilometrech. Šířka jeho nástavby pouhých 2,40 metru se ukazuje být na cestách přínosem a je cítit nejvíce při omezeních provozu, úzkých vjezdech a podobných situacích. Na druhou stranu jsou však chybějící centimetry poznat v obytném prostoru. Varianta XXL s šířkou 2,50 metru je uvnitř prostornější. Ne však o tolik, takže u nás určitě vede lepší jízdní projev užšího modelu.

Pokračování testu si můžete přečíst ve vydání časopisu Camping, Cars & Caravans 4/2015 (červenec/srpen).
ELEKTRONICKÁ VERZE
TIŠTĚNÉ PŘEDPLATNÉ