Lak je kabát auta, měli byste ho udržovat.

V oprýskaných částech laku začíná nenápadná koroze, která se postupně rozšiřuje na celé auto. Mnoho dodávkových aut má pozinkované pouze díly na přední části, ale boky tvoří obyčejný plech, náchylný na rychlou korozi po porušení vrstvy barvy. Neopravená odřenina dokáže již na dvouleté dodávce rozjet rozsáhlý proces koroze.

Zinek neochrání navždy

Pokud na odhalený zinek dva – tři měsíce působí sůl či voda jeho účinek slábne. Ostré kamínky dokáží na přední kapotě porušit vrstvu zinku a otevřou dveře korozi. Přestože máte auto s dvanáctiletou zárukou na protikorozní ochranu, nemůžete přijít do servisu s dírou v plechu, ale hned v počátcích koroze. Na nepozinkované karoserii je třeba opravit odloupnutá místa laku co nejdříve a u hliníkového auta teoreticky vůbec, byť na hliníkovém autě může dojít ke kontaktní korozi. Nebezpečné jsou v létě kamínky odletující od kol či sekaček na trávu, ale hlavně v zimě je nejhorší posypový materiál, neboť nikde není zaručeno, že tam kde se těžil štěrk, nebyla nějaká železitá ruda. Stává se u hodně aut z hliníku, že mají kontaktní korozi na hliníku.

Údržba laku vždy prospěje

Auto potřebuje pravidelně pořádně umýt, ošetřit všechny tečky od štěrku a kamínků, přeleštit leštěnkou s teflonem nebo voskem. Na dlouhou životnost laku a dobrý stav karoserie se doporučuje lokálně ošetřit každou díru reparační tužkou s brusnými štětinkami. Po důkladném umytí auta vyčistěte a zdrsněte malé dírky v laku, odmastěte a zatřete.

Metalíza chrání jen naoko

Kdo si koupí stříbrné auto, na kterém není vidět špínu, už dopředu prohlašuje, že se nechce o auto starat. Stříbrná metalíza sice maskuje špínu, stopy po kartáčích, ale také dírky v laku a tím pádem se automaticky stává náchylnější na korozi. Metalické barvy jsou při opravě nejproblémovější, neboť stříkáním je třeba dosáhnout patřičnou strukturu a správný úhel zrna. Až po nastříkání se ukáže výsledný efekt.

Leštění

Leštěním dokážete udělat drobné korektury, protože speciální kotouč dokáže vrchní vrstvu laku natavit a zacelit lehký škrábanec. Na hlubší rýhy po klíčích nebo ostrých předmětech pomůže pouze přelakování celého dílu karoserie.

Poškození laku a pojištění

Dříve než se rozhodnete lakovaný díl řešit jako pojistnou událost, ověřte si, co všechno kryje vaše pojišťovna. Dnešní auta se stříkají vodními barvami a následně čirým lakem. Zde nastává problém s pojišťovnami, neboť podle nich je auto červené, ale vy dosáhnete červené matné překryté lakem. Pojišťovny napíšou jako součást oprav klasickou základní barvu, která se nastříká na auto, ale udělají výpočet bez laku, který se na základní barvu musí nanést. Karoserii lze natřít i s klasickou barvou, ale to na autě vytváří řadu problémů.

(Zdroj: www.autostylonline.cz)