Rekordních 26 turistických destinací z celé České republiky zaslalo přihlášku do renomovaného soutěžního klání o evropskou excelentní destinaci EDEN. Tématem letošního ročníku je obnova hmotného dědictví. Do soutěže, kterou pořádá Evropská komise a v České republice organizuje agentura CzechTourism, se tak zapojily destinace, jež na svém území přebudovaly bývalé továrny, pivovary či sladovny na turistické atraktivity. O titul se rozhodly rovněž bojovat i destinace s vojenskými skanzeny, úzkokolejkami nebo například hornickými muzei.

Přihlášené destinace

1

Broumovsko

10

Mikroregion Kahan – Rosicko- Oslavansko

19

Plzeňsko

2

Dolní Vítkovice

11

Mikulovsko – Pálava a LVA

20

Příbramsko

3

Harrachov

12

Mostecko

21

Rokycansko

4

Jáchymovsko

13

Náchodsko – Běloveský pevnostní skanzen

22

Slovácko

5

Jindřichohradecké úzkokolejky

14

Mikroregion Olomoucko

23

Sokolovsko

6

Region Krkonoše

15

Opavsko

24

Tachovsko

7

Turistická oblast Králický Sněžník

16

Orlické a Podorlicko

25

Žatecko

8

Ladův kraj

17

Město Písek a okolí

26

Železnohorský region

9

Litoměřicko

18

Poodří – Moravské Kravařsko

Vítězný titul získá destinace, kde obnova hmotného dědictví nastartovala cestovní ruch a pomohla tak k rozvoji celého regionu.

„Jsme velice rádi, že se do soutěže přihlásil takový počet kandidátů. Naším cílem je upozornit nejen na vítěznou destinaci, ale na všechny, které se do soutěže rozhodly zapojit,“ uvedl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.

Přihlášky kandidátů a jejich turistické nabídky bude posuzovat osmičlenná porota složená ze zástupců agentury CzechTourism, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva životního prostředí, Národního památkového ústavu, Českého vysokého učení technického a Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Dne 21. března zveřejní porotci pět destinací, které postoupí do finále. Jméno celonárodního vítěze slavnostně vyhlásí v květnu.

„Porota bude především hodnotit, jak v dané destinaci funguje partnerství mezi soukromým sektorem, samosprávou a místními obyvateli. Neméně důležité je jakým způsobem destinace rozvíjí svou nabídku, tak aby ji rozložila mezi co nejširší skupinu obyvatel a rozšířila ji i mimo hlavní období turistické sezóny, přiblížila hodnotící kritéria Alice Dvořáková, koordinátorka soutěže EDEN v České republice.

Vítězná destinace bude moci užívat prestižní logo EDEN. Evropská komise o ní natočí spot. Agentura CzechTourism jí zajistí účast na libovolném domácím či zahraničním veletrhu a bude ji propagovat na svých webových stránkách. V rámci týdne Vítězné destinace se bude moci čerstvý držitel titulu EDEN také prezentovat v Turistickém informačním centru na Staroměstském náměstí. Ministerstvo pro místní rozvoj daruje destinaci 400 tisíc korun na výrobu propagačních materiálů.

Česká republika se zapojuje do pátého ročníku soutěže potřetí. V roce 2009 vybojovalo vítěznou trofej České Švýcarsko, v loňském roce Bystřicko na Vysočině.

(Zdroj: www.czechtourism.cz)